Friday, May 1, 2009

Jumaat, 1 Mei 2009

Budak-budak kelas aku mesti tengah sibuk menelaah nota-nota Toxico mereka sekarang ni. Tak ketinggalan juga menghafal fakta-fakta yang sangat mengelirukan.

90% metabolized in liver, excreted in urine
APAP --> sulfate + glucuronide conjugates

10% metabolized by CYP2E1
APAP --> N-acetylimidoquinone (NAPQI) binds covalently to hepatic macromolecules which leads to hepatic cell lysis

Liver damage due to excess NAPQI occur under 4 conditions :
  • Excess intake of acetaminophen
  • Excess CYP2E1 activity due to drugs and alcohol
  • Competition for conjugation enzymes
  • Depletion of glutathione storeage in the case of malnutrition and alcohol consumption
Mesti itu yang mereka tengah hafal. Nasib aku dah hafal. :D Tapi banyak lagi yang kene dihafal sebenarnya. Nanti lah.

Sekarang aku kat rumah seorang sahaja. Ida keluar dengan kawan dia, Abg Lee pun keluar juga. Ibu-bapa dan adik-adik aku balik Johor (lagi !) pagi tadi. Bosan betul duduk rumah seorang. Aku tak tau nak buat apa. Haha. Kalau ada orang pun macam lah aku tau nak buat apa.

Kau memang, apa kau tau ?

Eh budak ni.

Sekarang tengah heboh pasal wabak selsema babi swine flu. Aku malas lah nak tulis statistik kematian tu semua, korang baca lah sendiri kat suratkhabar. Tapi yang aku nak tulis tanda-tanda bila anda dijangkiti virus tersebut. Tanda-tandanya ialah :
  • fever
  • sore throat
  • cough
  • body aches
  • chills
  • fatigue
Aku mengalami 2 daripada 5 perkara di atas. Jeng, jeng, jeng.

Sebelum aku terlupa.

Selamat Hari Pekerja !


Terutama sekali kepada pekerja-pekerja buruh binaan, cleaner, pengelap tingkap bangunan, jaga, dan mereka yang sewaktu dengannya. Mereka berhak mendapat cuti hari ni.

Dan mungkin juga kepada warga Indonesia, Myanmar, Bangladesh, Nepal dan lain-lain negara yang sewaktu. Tanpa mereka, tak terbina Menara Berkembar PETRONAS tu.

Akhir sekali, terima kasih kepada semua yang bergelar pekerja. Kepada yang bukan pekerja, sila abaikan ucapan ini. Kepada budak tadika/sekolah/kolej/universiti, dah tunggu apa lagi ! Pergi lah belajar. Esok kau ada exam pukul 9 pagi.


Mata aimashou !

1 comment:

AZ said...

takde org nak komen, baik aku komen sendiri. :p