Saturday, June 6, 2009

Moral 100%

Masa aku di Kelantan untuk memeriahkan suasana kenduri kahwin sedara belah Mak, aku terdengar seseorang bercerita mengenai anak saudara beliau.

'Baby, tak eloklah duduk macam tu depan orang datang. Apa ni ?' Pengurus Anuar Zain

'Biarlah !' Baby

'Kata Pendidikan Moral dapat 100%...' Pengurus Anuar Zain

'...... (sambil layan main game kat PSP beliau yang berwarna putih dan membuatkan aku sangat dengki)' Baby

Persoalannya sekarang,

Pendidikan Moral terbuka kepada semua kaum kah ?

Aku pelik kejap masa tu. Tapi macam biasalah, aku malas nak tanya lebih-lebih. Layankan saja. Kalau ada sesiapa yang tau mengenai perkara tersebut silalah beritahu aku.

Lepas tu, hampir setiap 5 minit ayat moral-100% akan kedengaran. Heih, perempuan ni kalau dah duduk sekumpulan ramai-ramai memang tak ada benda lain. Mesyuarat je kerjaaaaa.

Bercerita mengenai Kelantan, aku nak meluahkan pendapat aku mengenai negeri yang dahulu pernah diberi gelaran Serambi Mekah.

Perasaan aku sepanjang berada di sana ialah terhimpit. Ya, aku rasa terhimpit. Dan atas sebab itu aku rasa ini mungkin aku takkan kembali ke sana dalam jangka masa yang lama. Sangat tak best !

Dan pemandangan sangatlah tak sedap mata memandang. Aku tak tau nak jelaskan bagaimana tak bestnya kepala otak aku berpusing dek kerana pemandangan di tepi jalan. Itu belum lagi sikap kurang ajar pekerja-pekerja restoran, warung, dan kedai. Sungguh tak ramah melayan pelanggan ! Dengan muka sombong dan sikap acuh tak acuh mereka memang sentiasa buat aku naik darah. Tau lah kami ni orang luar, bukan orang sana. Cuba kalau aku cakap loghat Kelantan mungkin mereka layan elok sikit. Bluek !

Tapi tak semua perkara tak best. Ada yang best. Contoh pertama ialah makanan. Laksa Kelantan adalah laksa kedua terbaik selepas laksa Johor. Walaupun mula-mula aku geli sebab kuah berwarna putih tapi lepas hujung lidah aku terasa je, pehh terus laju aku hirup kuah tu. Cuma sayang masa aku makan tu perut tengah tak berapa nak OK, jadi terpaksa lupakan nak makan dengan cili sambal.

Kedua, kalau nak diikutkan peratus, aku rasa dalam 70% lelaki yang berumur di antara 19-30 tahun mempunyai rupa kacak. Kahkahkahkah. Dengan kulit putih dan dahi licin, ai seh men, mampu membuatkan aku langgar tiang semasa berjalan. Tapi bila mereka bercakap, lagi sekali ai seh men. TURN OFF gila aku cakap. Mampu membuatkan aku tepuk dahi 5 kali. Lain kali korang jangan cakap tau, tunjuk muka sengih-sengih je macam kerang busuk.

Aunt Fai lagi best. 'Ni first and last time aunty datang Kelantan !'

Hahaha. Kalaulah ada rakyat Kelantan sebelah dia masa keluar statement tu, mesti kitorang dah kene pandang semacam.

Aku terkena juga dengan pandangan semacam dengan orang-orang sana. Memang bermasalah seh mereka ni. Tak paham betul aku.

Satu je lagi. Kebersihan. Memang fail !

OK lah. Sekian entri ke-100 aku. =D


Notakaki : Kepada rakyat Kelantan yang baca ni aku harap jangan kecil hati. Ini hanyalah kritikan membina. Tak ada niat untuk menjatuhkan. Diharap pihak kerajaan dapat menaiktaraf kawasan jajahan-jajahan dengan sistem perparitan supaya tak banyak lopak-lopak air wujud.

No comments: