Sunday, November 21, 2010

Tak suka tunggu ! (Amaran: Spoiler HP7 !)

Akhirnya, semalam aku dapat tengok Harry Potter and the Deathly Hallows (HP7) sejak ia ditayangkan pada 17/11/2010. Terima kasih kepada makcik aku kerana tanpa kad kredit beliau, tak dapatlah aku menonton dengan keselesaan maksima dalam panggung. 


Sebelum aku membebel panjang, aku rasa TGV perlu ubah sistem yang lebih baik untuk e-Ticketing mereka. Aku hampir-hampir tak dapat membeli secara online tiket Harry Potter gara-gara sistem e-Ticketing TGV. Okay, kita lupakan sekejap hal tu.


SEKALI LAGI DIINGATKAN KEPADA MEREKA YANG BELUM MENONTON CERITA TERSEBUT DAN TAK MAHU TAHU APA-APA SEBELUM MENONTON DINASIHATKAN TEKAN BUTANG X WARNA MERAH DI HUJUNG ATAS KANAN DI SKRIN ANDA. 


SPOILER ALERT !!


Keseluruhannya aku puas hati dengan HP7. Sangat puas hati, walaupun ada beberapa orang yang cakap ia tak best. Masa HP5 dan HP6 juga perkara yang sama terjadi. Lepas aku tonton memang aku rasa tak best. Tapi untuk HP7 ni aku rasa ia sangat awesome !!


Permulaan cerita memang agak slow. Tapi aku suka sebab dalam buku pun ia diceritakan satu persatu, jadi aku boleh terima ke-slow-an HP7. Kalau diubah aku rasa penonton yang tak baca buku akan jadi sedikit keliru untuk memahami jalan cerita. Satu bintang untuk jalan cerita ! *


Sinematografi untuk HP7 bagi aku, best juga. Semua sudut kamera, pergerakannya, semua aku rasa tak kelam kabut dan membantu menaikkan suasana dan emosi babak-babak tersebut. Dan kebanyakannya lebih kurang seperti apa yang aku bayangkan semasa membaca buku. Jadi aku bagi lagi satu bintang. *


Skrip. Yang ni memang mereka tak boleh nak lari sangat. Tapi ada penambahan dan pengolahan semula dari teks asal dalam buku. Dan tiada penambahan skrip yang membuatkan WTH?! keluar dalam fikiran aku semasa menonton. Lagi satu bintang. *


Emma Watson dah besar dan sangat hot. Enough said. Satu bintang khas untuk Emma Watson. *



HOT HOT HEAT !



Physically perfect !


Ada satu babak yang membuatkan WTH?! keluar dalam kepala aku. Kissing scene Harry dan Hermione. Aku rasa tak perlu ia dilakukan dalam keadaan begitu kerana dalam buku paling lucah sekali pun budak-budak tu comolot. That's it. Bila aku tengok scene dalam movie tu aku rasa seperti mereka desperate sangat nak masukkan elemen SX walaupun sedar cerita ni budak-budak pun akan tonton. 


Cara Hedwig mati memang totally different dari buku. Aku tak suka.


Makam Dumbledore juga tak seperti yang aku bayangkan. Tapi tak put off sangat pasal tu. Apa lagi yang aku tak suka ? Rasanya itu saja. Kalau ada nanti aku tambah lagi. Yang pasti aku lebih banyak suka dari tak suka !


4 setengah bintang untuk HP7 !


Aku rasa nak pergi tengok lagi. Tak kisah lah harga tiket tu. Movie Harry Potter sebelum ni paling kurang aku tengok ialah 3 kali. Jadi sesiapa yang nak pergi boleh ajak aku (kalau sudi). Kalau tak ada hal Insyallah aku boleh turut serta.

.

No comments: