Sunday, November 14, 2010

Rancangan Memasak #1

Bila tengah lapar dan tiada makanan yang terhidang (ada sebenarnya tapi aku tak in sangat) atas meja aku akan menjalankan OPS GELEDAH dalam dapur. Aku nampak 2 makanan yang memang aku in habis bila lapar (atau bila-bila masa saja).

Pertama,


San Remo Macaroni Cheese


Kedua,


San Remo Spirals


Tapi tiba-tiba aku ternampak pula yang ini.....


Betty Crocker Hershey's Chocolate Chunk


Pulak semalam aku ada pinjam loyang dari makcik. Apa lagi ? Bermulalah episod pertama rancangan memasak bersama Kak Joy. Kenapa Joy pun aku tak paham.

Ikut hati aku nak buat brownies from scratch, tapi brownies mix kat atas tu dah menghampiri tarikh luput jadi aku rasa daripada terbazir macam tu je baik aku gunakan. Bukan susah pun...


Bahan-bahan :
  • Brownie mix
  • 3 tbsp water
  • 3 eggs
  • 1/2 cup vegetable oil
  • Butter (for greasing pan)


Preparations :
  1. Panaskan oven - 180 degree Celcius.
  2. Grease loyang dengan butter untuk pastikan brownie tak melekat pada loyang dan senang untuk dikeluarkan.
  3. Campur brownie mix, air, telur dan minyak sehingga sebati.
  4. Tuang mixture tersebut dalam loyang.
  5. Masukkan loyang dalam oven dan biar selama 25-26 minit. Nak tahu brownie dah siap cuma perlu cucukkan lidi di tengah-tengah loyang dan kalau lidi tu keluar dengan bersih maknanya dah siap !


Senang je kan ? Nah tengok la hasilnya.


Haaa yang hangus sikit kat tepi tu sebab aku terlebih biar dalam oven. Aku setkan masa 35 minit sebenarnya. Tapi masa check lepas 20 minit dah siap bakar rupanya. Saja biar lama sikit dalam oven. Jadi macam tu pulak. First timer tau ni !

Lepas keluarkan dari oven aku biar sejuk sikit lepas tu baru potong. Dan akhirnya jadilah macam ni....


Setelah sekian lama asyik tulis pasal benda depress je, nah sekarang aku bagi benda gembira. Best juga rasa bila baking semua ni. 


Jadi sekarang aku ada 3 projek untuk dilaksanakan.


Projek tahun akhir (yang ni wajib habiskan dan kena buat betul-betul DAN ada dateline!)

Projek 365

Projek Masak


Setakat ni projek tahun akhir dah selesai bahagian pertama. Cuma tinggal untuk sempurnakan lagi kerja-kerja aku untuk bahagian pertama tu iaitu menulis tesis. Erghhh malas betul nak tulis sebab pertamanya aku kena bandingkan dengan jurnal-jurnal lain yang aku malas sungguh nak cari, dan keduanya.....oh tiada sebab kedua. Sebabnya hanya kerana aku MALAS !

Projek 365 ialah projek untuk mengambil satu gambar sehari untuk 365 hari. Aku belum tentukan hari pertama, walaupun sebelum ni aku ada juga ambil gambar. Mungkin esok, mungkin minggu depan....entah. 

Projek Masak aku dah mulakan hari ni dengan Chocolate Brownies. Sekarang aku tengah kumpul resipi untuk dicuba. Tapi kebanyakannya makanan barat, bukan masakan Melayu. Belum ada perasaan lagi nak buat semua tu. Heheh.


Lepas ni aku nak cuba buat brownies tanpa menggunakan brownie mix. Aku dah ada resipi dia. Cuma belum ada masa nak pergi beli bahan-bahan sebab Mak dengan Abah malas nak bawa aku pergi Carrefour. 
.

3 comments:

top_ace7 said...

it looks yummmmyyyyyyyyy!

Anonymous said...

macam sedap je ,,,boleh rasa..

AZ said...

Memang sedap. Tak manis sangat and terasa chocolate tu. Rasa macam nak lagi.