Friday, July 23, 2010

Sesi tak puas hati.

Aku tak dapat mengagak apa pandangan orang terhadap aku. Sebaik mungkin aku cuba untuk luahkan apa yang aku rasa melalui perbuatan. Tapi yelah, manusia gaya pemahaman lain-lain. Rambut saja sama warna hitam tapi hati semua lain-lain.


Mungkin bagi aku dah cukup bersopan tapi pada orang lain kurang.
Mungkin pada aku dah cukup berkias tapi pada orang lain aku lancang.


Komen yang kerap aku terima ialah aku perlu rajin bertanya dan bercakap. Aku jenis yang takkan tanya banyak kalau tak berkaitan dengan topik. Sebab aku tak nak share perkara yang tak berkaitan dengan orang lain. Maka, aku beranggapan orang lain juga begitu. Bila kita tanya dan orang tu tak berminat untuk berkongsi maklumat dia akan guna jalan 'tipu putih' (white lies) sebab tak nak lukakan hati kita, si penanya ni. Dah orang tu dapat dosa menipu.


Bagi aku, biarlah orang yang bercerita tanpa aku tanya banyak. Sejujurnya, aku lebih suka mendengar dari berkata-kata. Aku suka bila kawan atau ahli keluarga berbual/meluahkan perasaan pada aku. Bukan niat nak busy body atau jaga tepi kain orang lain, tapi dengan niat untuk melegakan hati orang tu.


Tapiiiiiiii.....


Kadang-kadang tu dengarlah cerita aku jugak bila aku buka mulut !! ;(

No comments: