Sunday, July 11, 2010

Just like a wavin' flag !

Sekuat mana pun aku tahankan diri untuk tidak menulis entri mengenai Piala Dunia, hari ni aku tewas. Maklum lah, hari ni merupakan hari terakhir bulan satu dunia tertumpu kepada satu negara. Senang cerita, hari ni adalah hari penentuan siapa jaguh dunia dalam sukan bolasepak. Perlawanan final diantara Sepanyol dan Belanda. (Kedengaran agak lucu bila disebut dalam bahasa ibunda hehehe.)


Aku bukan lah seorang pemain bolasepak tapi aku suka tengok orang main. Bukan sahaja dari segi cara permainan malah rupa fizikal pemain-pemain (sifat-sifat tipikal manusia yang gemarkan benda-benda cantik dan menarik ;p). Jujur aku katakan, aku tak reti langsung main bola. Kaki bangku. Nak sepak bola pun aku kurang mengerti kenapa ada banyak cara untuk tendang. Tendang je lah kan guna kaki ? Susah apa. 


Pada musim Piala Dunia sebelum ni aku hanya tengok gitu gitu je. Tak ada lah dengan serius. Cuma sekadar mengambil tahu pasukan mana yang menang/kalah dan masuk final. Dan masa tu, tengok perlawanan memang untuk cuci mata saja. Hahaha. Tapi aku betul-betul sokong pasukan Jepun. Kalau kau memang kenal aku kau tahu aku memang ada sesuatu dengan apa-apa perkara berkenaan Jepun. Dalam blog ni pun banyak aku cerita pasal Jepun.......walaupun tak pernah sekali pun jejak kaki ke sana. Heh.


Tapi untuk Piala Dunia musim ni, aku terikat dengan pasukan Jerman, Sepanyol, dan England juga. England tu walaupun main takde lah berapa hebat dibandingkan dengan pasukan lain, tapi aku sokong sebab memang dah sebati dengan Liga Inggeris tiap-tiap tahun. Lagi lagi dengan kehadiran Rooney dalam pasukan. Mana boleh tak support Red Devils !


Pada perlawanan separuh akhir, Jerman bertemu Sepanyol. Aku memilih untuk sokong Jerman lebih daripada Sepanyol. Kalau diikutkan aku tak pernah sokong Jerman, tapi aku jadi kagum bila tengok pemain-pemain Jerman main. Lagi lagi hampir kesemua pemain mereka berumur bawah 25 tahun. Memang terbaik lah ! Lepas tu aku terus sokong Jerman 100% dan Sepanyol turun tangga kedua. Hihihi.


Tapi Jerman tiada nasib tahun ni. Separuh akhir mereka tewas dengan Sepanyol dengan hanya satu gol. Aku betul-betul kecewa sampai menitis airmata. Hampa ! Tapi Jerman dapat tempat ketiga jadi terubat sikit la hampa tu. ;)


Malam ni, Sepanyol dan Belanda. Vamos Espanoles ! Viva Espana !



P/S: Cakap pasal bola macam bagus je. Padahal aku tau pasal offside je ! Hahahahaha.

3 comments:

Diyana Mahad said...

hey, nice blog u have :)
ok lah tuh. u tahu offside bola.
i lagi la.. bile org cakap offside tuh.. still xpaham :( kan still dlm pdang, nape offside jugak?

AZ said...

Hey Diyana ! Thanks for visiting. :)

Lawak ah ayat last tu. Hehe. Pasal offside tu pun takes time gak la I nak paham. Bila dah selalu tengok game baru lah nampak. Hehe.

Diyana Mahad said...

hey, Sorry.
Lambat giler i reply comment!

haha. I tak bertanggungjawap. tinggal kan blog i cam tuh!

;)