Thursday, July 8, 2010

Buruk.

Sifat manusia (mungkin) dari zaman batu lagi sangat kompleks. Ada yang boleh faham ada yang tak. Yang tak boleh faham tu selalu akan membawa kepada pertelingkahan atau perselisihan faham. 


Orang kalau dah terkecil hati memang cepat terasa. Tak kisah lah kau niat bergurau atau niat-niat yang sewaktu dengannya. Apa kau cakap semua dia akan take it personally, walaupun sebenarnya tidak. Dari situ lah wujudnya perselisihan faham. Dari mana ? Dari hati yang terluka. ;(


Aku kurang ingat dari mana aku dengar ayat ni:
'Manusia yang selalu berfikiran negatif memang cenderung untuk makan kawan.'


Makan bukan dari segi literal ya. Dalam erti kata lain, sanggup khianat/belot kawan sendiri lah. Berfikiran negatif dah memang tentu tak elok, tambah lagi dengan sanggup khianat. Double trouble !


Dan aku cukup pantang sekali bila orang menegur dengan cara yang kurang sihat. Nama pun menegur, memang la tak ada cara yang tak menyakitkan, tapi kita boleh tegur orang tanpa menyebabkan dia lebih sakit. Jangan la ambil cakap macam 'Kau ni perangai teruk, aku tegur kau ni maknanya aku lagi bagus dari kau!' Silap kat situ lah. Teguran yang kau bagi tu, walaupun dengan niat ikhlas, akan terus masuk dalam kategori bullshit. Kategori yang takkan dilupakan dan dibawa sampai mati.


I am nicer, therefore I am better. Kita akan merendahkan keyakinan seseorang untuk membuatkan kita rasa bagus tentang diri kita. Aku selalu terfikir mengapa begitu mudah kita melukakan perasaan seseorang. Kenapa tak tumbuk je dia, kurang sikit sakitnya kan ? 


Ini menunjukkan kita sememangnya makhluk yang penuh dengan kekurangan. Jadi jangan lah nak berlagak sangat. Sekali sekala bergurau memang tak ada masalah. Tapi bila dah tak dapat nak letakkan garisan antara gurauan dan hinaan itu sudah melampau. 


Perlu berjanji pada diri untuk tidak bergurau secara kasar dengan orang lain. What you give, you get back.

1 comment:

Unknown said...

nak bergurau ada batasnya..kena tgk pd tempat,pada org yg kita nak ajak bergurau..hakikatnya memang susah nak jage hati orang.......nak menegur org pun ada caranya...jangan main semborono ajeeee..jgn ingat bila kita tegur org,diri kita dah cukup bagus...masih ada lagi yg perlu diperbaiki..