Friday, July 9, 2010

Cuba jugak walaupun tah apa-apa

Kadang-kadang inspirasi untuk menulis tu datang tiba-tiba. Selalunya masa aku di luar kawasan. Dalam kereta, dalam tandas (?), dalam fitting room. Tempat yang sangat random.


Tapi bila aku duduk depan komputer/laptop tak ada pulak idea datang mencurah turun ke jari jemari. Nampak sangat memang tak ada life kalau duduk menghadap skrin je sepanjang masa. Otak pun jadi kosong.


Ada satu artikel dalam suratkhabar, aku baca hari tu. Hari, tarikh, nama suratkhabar semua aku tak ingat dah. Tapi tajuk artikel tu 'Kekerapan melayari laman sosial untuk elak bersosial'. Ala ala gitu la tajuknya. Aku tertarik untuk baca dengan lebih lanjut. Menurut penulis artikel tersebut, kebanyakan mereka yang gemar menghabiskan masa berjam-jam online tak suka untuk bersosial dengan spesis mereka. Bermacam-macam alasan diberi hanya untuk bersosial di alam maya.


Padahal bersosial secara berdepan lebih seronok kan ? Boleh tengok dunia luar, boleh hidup udara (yang boleh lah kata) segar. Kita juga boleh melonggarkan sendi-sendi dan otot-otot yang ada dalam badan. Hahaha.


Tak tau la bagi orang lain, tapi aku kurang gemar untuk chat, SMS, MMS, bergayut di telefon. Aku suka cakap berdepan dengan orang. Tapi aku bukan jenis yang banyak cakap pun. Haha. Maksud aku, aku lebih suka perbincangan atau perbualan dilakukan dengan aku memandang muka dia dan begitu juga sebaliknya. Baru lah terasa sikit bonding tu. Cuma dalam kes aku, perbualan tu akan berat sebelah la sebab aku suka dengar bila dengan mereka yang tak rapat, kecuali kau jenis yang pandai ajak orang berbual. Oh well, aku insecure so aku takkan mulakan atau utarakan topik-topik 'bernas' untuk dibicarakan bersama.


Tapi kalau ada pendengar aku akan mula lupa diri. Hahahaha. 


Sebenarnya, otak dan mulut/lidah/gigi aku tak in sync. Ayat yang aku fikirkan dalam otak selalunya akan keluar berbelit-belit. Kau tengok je lah entri-entri dalam blog nih. Tatabahasa, ayat, perkataan semua tunggang langgang. Kadang-kadang orang sampai tersilap tafsir apa yang aku cakapkan. Poning aih ! Adakah ini tanda-tanda awal bagi sesuatu penyakit atau otak aku ni kekurangan sesuatu untuk jaringan saraf-saraf ?

No comments: