Thursday, March 26, 2009

Cinta, Love, Ai, Amor.

Hari ni aku nak luahkan perasaan sikit. ;p

Jadi, topik entri kali ni adalah C.I.N.T.A. Pelik ? Heehee. Tak perlu, sebab setiap manusia pasti akan merasa dirinya dicintai dan mencintai. Ok lah, mungkin entri kali ni boleh membuatkan anda loya atau geli-geleman bila membaca. Cuma ingatlah, berat bahu memandang, berat lagi yang memikul. Aku yang tulis ni lagi lah rasa geli, tapi kene jugak tulis sebab aku nak luahkan apa yang terpendam. Bersabar je lah ye. Terima kasih.

Bagi korang apa itu cinta ? Sebelum tu, cinta ni berlainan definisi bagi setiap orang. Jadi, korang tau sendiri je lah apa itu cinta bagi korang. Dari mata turun ke hati, love at first sight, semua ayat tu menjelaskan bagaimana cinta tidak mampu diungkapkan dengan kata-kata. Apa relevannya aku cakap macam tu ? Aku rasa korang boleh faham. Macam mana bila korang tengok pujaan hati untuk pertama kali, jantung berdegup dengan lebih pantas, perasaan jadi lain macam, tangan menghasilkan peluh dll. Betul kan ?

Tak payah tipu. Aku tau korang rasa macam tu. Itu orang putih namakan sebagai 'love at first sight'. Bagi aku, aku tak percaya ada cinta seumpama itu. Sebab tak pernah terjadi kat aku. Heehee. Aku pernah dengar cerita dari kawan aku benda macam tu jadi pada dia. So, besar kemungkinan memang wujud lah 'love at first sight' tu. Mungkinkah ia cinta sejati ? Hanya tuhan saja yang tau.

Kebanyakan lagu zaman sekarang, terutama sekali kat Malaysia ni, semua berkisarkan cinta.

Kenapa ? Apa kepentingan cinta dalam hidup seseorang itu ?

Cinta perlu hadir dalam manusia untuk mengelakkan keganasan. Cinta sesama manusia perlu untuk menyambung zuriat dan melahirkan generasi pewaris. Cinta perlu untuk menyebarkan dakwah-dakwah Islam ke seluruh dunia. Cinta juga perlu untuk mengelakkan kehancuran manusia di muka bumi ni. Dari situ terciptalah ungkapan 'Make love not war'. Emm, jangan fikir yang lain pulak ayat tu. :p

Bayangkan dunia tanpa cinta. _____________________________________________. Tak perlu lah aku cerita satu persatu apa akan jadi. Korang sendiri pun tau. Dunia sekarang dah ada pun contoh-contoh yang terbaik. Bodoh lah mereka. Memang bodoh !

Cinta hadir tanpa sapaan. Tak semua bersedia bila cinta hadir. Namun, tiada siapa akan tolak cinta apabila ia hadir. Tak semua cinta indah, dan tak semua juga yang buruk. Kebijaksanaan seseorang menentukan keindahan cinta. TAPI, cinta itu buta, bak kata pepatah Melayu. Betulkah ? Atau itu semua hanya alasan semata-mata ? Terpulanglah pada empunya diri. Sendiri terima sendiri tanggung.

Namun, cinta yang paling agung, yang paling utama sekali, ialah cinta kepada Pencipta. Cinta yang tiada bandingan di dunia ni. Cinta yang paling indah. Cinta yang paling memberi kenikmatan. Cinta yang kekal di dunia dan di akhirat.

Aku macam rasa entri ni terjadi terlebih serius pulak. Padahal nak cakap sikit je. Heeheeh. Ok lah. Aku sebenarnya dah mula ke arah topik entri ni. Tapi aku tak cakap perasaan aku ni cinta. Mungkin satu fasa yang perlu dilalui untuk menemui pujaan hatiku/cinta sejati/teman sejati yang menunggu di luar sana. Hahaha. Tapi, buat masa sekarang, inilah yang aku rasa. Apa aku rasa ?

Hmm....Lu pikirlah sendiri.















Amacam ? Dah cukup geli ? Heeheeheehee. Enjoy lah lirik kat bawah ni. Salah satu daripada lagu favourite aku.

All You Need Is Love
The Beatles

Love, love, love, love, love, love, love, love, love
There's nothing you can do that can't be done
Nothing you can sing that can't be sung
Nothing you can say but you can learn how to play the game
It's easy
There's nothing you can make that can't be made
No one you can save that can't be save
Nothing you can do but you can learn how to be you in time
It's easy

All you need is love, all you need is love,
All you need is love, love, love, love is all you need
Love, love, love, love, love, love, love, love, love
All you need is love, all you need is love,
All you need is love, love, love, love is all you need
There's nothing you can know that isn't known
Nothing you can see that isn't shown
Nowhere you can be that isn't where you're meant to be
It's easy
All you need is love, all you need is love,
All you need is love, love, love is all you need
All you need is love ( all together now )
All you need is love ( everyone )
All you need is love, love, love is all you need.

No comments: