Wednesday, April 14, 2010

Kongsi kongsi kongsini !

Semalam masa lunch kawan aku keluarkan cerita. Dipendekkan cerita (entri), cerita kawan aku beralih pada topik berkongsi. Bukan rumah kongsi atau kongsi hidup. Lebih kepada kongsi barang. Material things.


Tak semua orang boleh berkongsi barang. Ada yang boleh, tapi tak semua. Segelintir orang guna hak dia saja, tak kacau hak orang lain. Jenis orang macam ni selalunya akan dicop sebagai selfish.


Mereka duduk satu rumah tapi tak berkongsi segalanya. Ok what. Tak salah pun. Tak semestinya duduk sebumbung perlu kongsi segalanya. In terms of food and that sort of stuff la. Sebab tak semua orang ada duit yang sama banyak. Mungkin kawan kau memang jenis yang frugal bila bab-bab duit ni, so dia beli barang dapur ikut bajet diri dia sendiri. Pulak dah dapat housemate yang jenis tak peduli pasal benda macam ni. Selamba badak je makan dan minum apa kat peti ais/dapur tanpa mengira siapa punya. Dah kawan tu lari bajet. Tak ke kesian ?


Jadi, lagi elok kalau ada peraturan 'kau guna hak kau, aku guna hak aku'. Macam tu semua menang. Takde la nak gaduh, takde la nak tak puas hati bila housemate. Kan ?


Kalau jadi juga, aku tak tau la kenapa.


Bila aku makan luar dengan kawan-kawan, aku tak offer untuk share makanan/minuman aku. Dan aku takkan minta makanan/minuman mereka. Tapi kalau kawan aku minta juga untuk rasa aku takde hal. Keyword di sini ialah RASA. Apa yang penting, kau kena tak malu la untuk minta sikit dari aku sebab aku takkan tanya sama ada kau nak rasa atau tak.


Selfish ? Ya, memang selfish bila tiba bab benda masuk dalam perut aku. Nak kata aku tak selfish bila bab lain.......entah la. Tak pernah jadi pada aku. Aku tak pernah tinggal dengan orang luar. Selama ni hidup aku hanya berkongsi dengan keluarga. Untuk keluarga, aku takde masalah kongsi barang. Pakaian, beg, kasut, duit. Boleh je kasi pinjam. 


Alah benda kongsi ni benda yang sangat remeh untuk kita gaduhkan/tak puas hati. Sebab, perkongsian perlukan keizinan dari tuan punya. Kalau tuan punya jenis tak suka berkongsi, kau hormatilah pendirian dia. Tak perlu susahkan diri fikir kenapa.


Hidup ni mudah je. Kenapa nak rumitkan ?

No comments: