Saturday, April 3, 2010

Kisah dongeng untuk masa hadapan feat. Lelaki berskirt

Melihat lelaki-lelaki gagah berlawan menggunakan pedang, lembing, busur dan anak panah dengan memakai skirt membuatkan aku tak senang duduk di panggung. In a good way.


HOTTTTTTTT ! *sizzles*


Hanya gambaran tu yang mampu membuatkan aku tahan sakit leher. Barisan ketiga dari hadapan. Bayangkan.


Dari kisah mitos Greek beralih pula ke kisah dongeng kita. Puteri Santubong, Puteri Sejinjang, menjaga gunung negeri Sarawak. Tapi pada fikiran aku Puteri Santubong tu jaga gunung kat Sabah. HAHA. Fail ! Lepas ni aku nak tanya Pak Cik Google pasal kisah dongeng ni semua la. Buat malu je tak tau. Tapi nasib baik bukan negeri sendiri (walaupun sebenarnya kisah Puteri Gunung Ledang pun tak berapa hebat sangat pengetahuannya). 


Boleh teka aku orang negeri mana ?


Yang paling aku nak tau tapi at the same time tanak tau ialah pasal lagu Ulik Mayang tu. Keluar cerita malam tadi pasal lagu ni. Asal usul memang aku tak tau. Tapi yang aku tau lagu ni memang 'keras' sikit. Legend says, kalau ada sesiapa yang nyanyi lagu ni, nanti akan ada yang menyahut. Kalau bakar kemenyan sekali nanti kang mesti blackout. Seram aih aku dengar. Meremang terus bulu roma. Ada pula yang cakap bila dipersembahkan dalam bentuk tarian akan ada lebih seorang penari atas pentas, jadi 7 orang (selalunya). 


Dah la masa tu dah nak pukul 2 pagi. Gila apa cerita pasal ni. Di bawah sinaran bulan purnama (kot) pula tu.  Lagi buat aku tak senang duduk. In a bad way.


Tu nasib baik cerita pasal kuda kepang tak buka banyak. Sebab bila sebut je aku mesti terbayang cerita Pontianak Harum Sundal Malam tu. Tak sanggup !


***


Bila mata bertentang mata semuanya jadi lain. Lagi lagi bila renungan menusuk kalbu. Dibuang gambaran cara berjalan dan pergerakan tangan. 


Tu belakang cerita. Tak penting.
Yang penting, comel aih muka dia !


Aiyaiyaiyaiyaiiiiii ! -__-"

No comments: