Monday, April 5, 2010

Banyak fikir

Tak tau la apa yang aku kena ni Monday blues ke murung ke apa benda yang berkaitan. Hari ni aku lebih rela diam dari mengeluarkan kata-kata. Walaupun sebenarnya banyak aku nak sampaikan tapi tak terdaya. Orang tanya aku angguk atau geleng. Bila diperlukan jawapan lisan dari mulut aku baru aku bercakap. Selain daripada tu, bibir tak bergerak. 


Ikut kata doktor, orang yang tengah sedih takkan mahu melukis. Pointnya di situ, bila kita sedih sangat kita takkan mahu buat apa-apa. Kalau ikutkan simptom-simptom kemurungan (depression), tak lalu makan adalah salah satu daripadanya. Tapi, setahu aku, simptom ni boleh jadi dua, terlebih atau terkurang. Maksud di sini, kalau cakap pasal selera makan, sama ada kau terlebih rasa nak makan atau kau langsung takde selera makan. Kesimpulannya, kenyataan yang doktor buat tu (mungkin) salah. Kalau tidak, takkan wujudnya art therapy. Art therapy secara amnya digunakan oleh pakar psikiatri sebagai salah satu ruang untuk pesakit yang menderita gangguan emosi/mood. Khususnya, terapi jenis ni digunkan untuk pesakit murung. Jadi, orang murung mahu la melukis walaupun dia dalam kondisi tak memberangsangkan.


Berjela pula. Benda ni apa yang aku nak cakap pada doktor, tapi dek kerana aku pun dalam keadaan tak memberangsangkan aku diamkan saje bila dia keluarkan statement macam tu.



Pagi bila waktu untuk bangun aku semacam rasa badan ni berat sangat. Dalam fikiran aku semua benda yang negatif. Bayangkan, dalam masa beberapa saat lepas aku tersedar, aku boleh fikirkan lebih daripada 10 perkara.


Orang benci aku.
Orang pura-pura baik dengan aku.
Orang takut aku.
Orang sisihkan aku.
Mak aku sebenarnya tak sayang aku.
Aku takde kawan dalam dunia ni.
Semua kawan dengan aku kerana kepentingan.
Perangai aku buat semua orang meluat.
Aku takkan berjaya dalam hidup.
Adik-adik aku tak sayang aku.
Kenapa perlu aku hidup ?
Takde seorang pun yang terima/sayang aku sebagai aku.


Ini hanya sebahagiannya saje yang keluar dalam otak aku.

Semakin hari berjalan, lagi banyak yang bermain dalam kepala aku ni.

Makin banyak yang difikir, makin letih badan aku jadi.


Dan masalah aku sekarang adalah kesulitan aku untuk meluahkan semuanya. Aku tak mampu untuk menangis. Aku nak menangis. Aku nak keluarkan semua benda ni dari otak aku. Aku cuba untuk paksa diri keluarkan air mata. 

2 comments:

Anonymous said...

az i thk u have to talk dear thn be quiet....share ur feelings k....ur dad n ur frens are with u....its very sad wen read ur mesg .....tc-shamini-

Aka-chan said...

ape masalahnye weh?? heran kitorng tgk ko semacam je. ade masalah cite la. kita kan kawan. aku pun penah rasa macam ko rasa weh. tetibe aku rasa satu hari tu memang aku down habis. aku rasa ade je yang x kena. tp apa pun aku harap bende tu x lama. jgn simpan sorang2 lau ade masalah. you are not alone. :) ko ada kitorng kawan kawan yang sentiasa mengambil berat..