Thursday, July 9, 2009

Bahasa jiwa bangsa.

Heboh satu Malaysia pasal isu PPSMI. Sampaikan Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said pun turun padang untuk membantah mengenai isu ni. Dan sekarang PPSMI akan dihentikan sehingga 2012. Aku setuju ! Baca lebih lanjut di sini.


Bahasa Inggeris bukan segalanya. Bukan segalanya untuk berjaya dalam hidup ni. Kalau nak berjaya yang penting apa yang kau tau, bukan bahasa apa yang kau cakap. Aku ambil contoh orang Jepun. Mereka maju tapi masih bangga mengunakan bahasa ibunda mereka. Terus terang aku lebih selesa berbahasa Malaysia. Cuma, dalam sesetengah keadaan aku menggunakan BI. Tapi tak selalu.


Bila dengan orang Melayu aku suka kalau berbicara dalam bahasa ibunda sendiri. Aku kurang gemar kalau perbualan antara sesama kaum didominasi dengan BI. Bak kata makcik aku, 'Speaking londoonnn'. Tapi aku tak ada masalah kalau kamu lebih selesa speaking london. Sebab mulut orang mana boleh tahan kan ?


Baca sini. Lepas tu sila undi di bahagian panel sebelah kanan. Aku dah mengundi.


Susah nak puaskan hati semua pihak. So let's agree to disagree. :)

No comments: