Thursday, October 28, 2010

Hutang membukit tapi kalau dapat duit menggunung apadahal ?

Kerja sudah aku siapkan. Dah hantar dan mungkin sedang digredkan. Harap-harap aku tak kecundang. Lagi sikit je untuk aku terlepas dari belenggu hutang yang menggunung.

Selalunya aku jarang simpan rahsia pembelian dari ibubapa. Apa yang aku beli lambat-laun aku akan beritahu juga walaupun aku tahu akibatnya telinga aku akan sakit mendengar apa yang Mak perlu cakap. Well, I don't blame her. Aku memang boros sejak dari kecil. Dapat saja duit di tangan memang tak lama kekal dalam tangan. Tapi masa kecil kita ada alasan untuk jadi boros. Bila dah besar........alasan apa lagi yang boleh kita guna ?

Aku baru saja membelanjakan sejumlah wang untuk sesuatu. Dan kedua ibubapa aku masih lagi tak tahu. Emmm, mungkin Abah dah tahu tapi biasalah dia takkan cakap apa-apa jika apa yang aku beli tu tak guna duit dia. Jadi, aku tak berapa kisah jika Abah tahu.

Mak aku pula. Tu lain kisahnya. Kalau Mak aku tau memang berdesing telinga ni dengar semua. Hehehe. Aku boleh tahu apa yang akan diperkatakan dan aku sudah sedia dengan jawapan terbaik. DIAM. Aku cadang mahu biar dia luahkan saja apa yang dia mahu cakap. Tapi nasi dah jadi bubur. Aku dah dapat apa yang aku mahu. Jadi apa yang dia cakap aku hanya perlu terima dan simpan dalam otak supaya lain kali bila aku mahu ulangi semula, aku akan buat dengan kata-kata Mak dalam ingatan. =p

Okay tu gurauan. Tak boleh gurau pergi merayau.

Aku tahu Mak hanya fikirkan yang terbaik untuk aku di masa depan. Duit tu semua pun disimpan untuk hidup aku juga. Ya, aku tahu tu semua.

Hari-hari aku berdoa supaya rezeki aku akan melimpah ruah di masa depan. Aku tak mahu ibubapa aku risaukan kehidupan anak-anak mereka. Dengan izin Allah, aku harap di masa depan aku hanya akan boros untuk kebahagiaan ibubapa dan keluarga.

Amin.




P/S : Tak lama lagi Mak akan tahu lah. Aku tak mahu Mak tahu dari orang lain. Biar dia tahu dari aku sendiri. Siapa yang baca entri ni siap la kalau kau beritahu mak aku !
.

7 comments:

Aka-chan said...

kalau aku bagitau kat sini, mak kau baca x? ;p

Anonymous said...

beli apa ipod?

Anonymous said...

amin semoga bertambah rezeki daan keberkatan hidup...:)

AZ said...

Dayah : Mak aku buta IT so silakan. Hahaha.

Anon : Beli handphone.

Anon (sama ke dengan yang atas?) : Terima kasih doakan. :)

Anonymous said...

sama :)

top_ace7 said...

Macam mahal betul ni. IPhone?

AZ said...

Takde la semahal iPhone weh. Takat HTC Wildfire je.