Wednesday, August 11, 2010

Yang pertama.

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa (al-Baqarah[2]:183)

Selesai sudah hari pertama di bulan Ramadhan ni. Alhamdulillah, semuanya baik-baik saja. Perut tak meragam, badan tak lesu. Cuma mata dan otak tak cukup rehat. Biasalah dalam bulan puasa. Harap keadaan ni kekal sampai bila-bila.


Aku cuba untuk singkap kembali pengalaman-pengalaman manis pada bulan puasa tahun yang dah berlalu. Dan apa yang aku mampu ingat adalah betapa banyak dosa yang dilakukan (walaupun dalam bulan puasa).


Sepanjang 24 tahun hidup, tiada satu ketika yang membuatkan aku rasa aku layak ke syurga-Nya.
Sepanjang 24 tahun hidup, aku selalu rasa aku memang dah layak untuk ke neraka-Nya.


Tapi, siapa yang mahu ke neraka dipanggang dalam kepanasan dan kehangatan apinya ?


Semoga Ramadhan kali ni kita semua terselamat dari melakukan perkara-perkara syubhah.
Semoga Ramadhan kali ni amalan kita dapat dipertingkatkan dan amalan tersebut berkekalan walaupun setelah Ramadhan berlalu.
Semoga Ramadhan kali ni kita lebihkan perasaan untuk merasa nikmat syurga daripada nikmat dunia.
Semoga Ramadhan kali ni kita dipelihara daripada syaitan dalam diri.
Semoga Ramadhan kali ni kita tak membazir apabila membeli juadah berbuka puasa di bazar Ramadhan.


Amin.


P/S: Masih tak dapat membuang apa yang dirasa. Makin hari makin teruk. Dah berlanjutan sehingga berasa rindu. Nak nangissssssss ;(
.

No comments: