Sunday, August 2, 2009

Kerja berat.

Selama ni aku tak pernah nak ambil tau apa perasaan pekerja buruh bila mereka bekerja. Yelah, bukan ada dalam senarai pekerjaan idaman aku pun. Dan aku rasa tak ada sesiapa pun yang nak jadi pekerja buruh. Lagi-lagi orang Malaysia ni.


Dengan penat angkat barang-barang berat, bekerja bawah pancaran terik matahari, rehat pun kejap kejap je, siapa yang nak kan ? Semua nak kerja dalam tempat berhawa dingin, ada meja sendiri, boleh rehat ikut suka hati badan diorang. Atau pun kerja di kalangan orang-orang yang berstatus, dikenali ramai, gaji melambung-lambung tingginya tapi kerja sikit.


Itu baru sikit. Banyak lagi kerenah manusia atau rakyat di Malaysia, mahupun dunia, yang memilih tempat pekerjaan. Dah nama pun pekerjaan tetap, mesti nak yang terbaik juga. Macam pilih rumah, kereta atau suami/isteri. Semua yang terbaik.


Tapi bila fikir fikir balik, kalau tak ada sesiapa pun yang nak kerja susah macam pekerja buruh tu, mampukah sesebuah negara tu maju ?


Boleh ke ada bangunan tertinggi di dunia ?
Wujud ke jambatan gantung tertinggi di dunia ?
Dapat ke perjalanan dari Selangor ke Johor cuma ambil masa 3-4 jam je ?
Ada ke pusat beli-belah ?


Mungkin ada, tapi aku rasa laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaambat sangat.


Nasib baik la ada warganegara asing yang sudi menerima kerja-kerja susah macam ni. Kalau tak, lambat lah nak capai apa yang kita ada sekarang.


Tapi, tu pun mereka sanggup nak mengkhianati tempat mencari rezeki. Tengok je lah dalam suratkhabar tu. Ada je yang terselit pasal golongan ni.


Kes lupa diri tu. Masalah besar. Orang kita sendiri pun ramai yang lupa diri, sampai nak huru harakan keadaan yang tenang kat Jalan TAR. Susah makcik-makcik kat situ nak berniaga tau. Hampeh betul mereka ni !


MENYUSAHKAN.


Ok, lari tajuk. Sebelum jadi lagi teruk aku berundur dulu. Kita jumpa di lain hari. Renung-renungkan dan selamat beramal !


Notakaki: Aku jadi buruh kejap hari ni, sebab tu terkeluar isu buat kerja berat. Lenguh lenguh kaki dan tangan ku.

No comments: