Tuesday, August 18, 2009

Jiran oh jiran !

Zaman moden sekarang kebanyakan kita tak kenal dengan jiran masing-masing. Ada tu memang lah ada tapi aku rasa lagi ramai yang tak kenal dari kenal. Kalau kenal pun mungkin tau muka je tapi nama, asal usul dari mana semua kita tak tau.


Kenapa kita tak boleh jadi satu komuniti yang harmoni dan saling kenal antara satu sama lain ? Kalau kat kawasan USJ mungkin ada yang macam ni kot. Yelah, mereka ada komuniti sendiri, persatuan sendiri, rukun tetangga sendiri. Macam kawasan perumahan makcik aku. Dulu pakcik aku ambil giliran pergi meronda malam malam kat kawasan perumahan dia. Tapi sekarang dah tak lagi. Sebab dah ada pengawal yang dibayar untuk buat kerja tu.


Bagus sebenarnya hidup dalam komuniti yang rapat. Banyak kebaikan dari keburukan lah. Aku tak pernah rasa tapi pada pandangan aku je lah. Bayangkan kalau kau sakit ke kemalangan ke, jiran kau boleh tolong hantar pergi klinik ke hospital, kalau tak ada sesiapa yang boleh bawa kau masa tu. Kau pun kira tak segan lah nak minta tolong sebab kau dah kenal dia. Ni kalau tak pernah bersapa, tak pernah berbual, apa lagi senyum dengan dia, macam mana nak minta tolong kan ?


Orang rumah sebelah rumah aku kenal. Kiri dan kanan. Lebih sikit dari tu ada juga yang kenal. Kebanyakan yang kenal tu kenal dari sekolah lah. Kawan-kawan sekolah, senior kat sekolah etc etc. Ok lah tu. Daripada tak kenal langsung siapa siapa.


Tak lama lagi aku nak pindah dah. Mungkin tak jumpa lagi lah jiran-jiran sekarang. Tak jumpa lagi Aunt Chom. Tak jumpa lagi Dr. sebelah. Tak boleh nampak lagi kelibat Rohan, Puvesh, Kamil dan adik-adik. Mungkin aku akan rasa sedih nanti.


Misi lepas pindah ialah berbaik-baik dengan jiran baru. Mana tau rumah sebelah ke, rumah belakang ke ada anak bujang yang boleh dicalonkan dengan aku. Ceeeeeeeeewah ! Kahkahkahkah. Berangan tu best.


Dah lah. Patutnya aku cari pasal etika pekerjaan. Melalut pula kat sini. Hari ni first day classs. Penat siot !


Notakaki: Malam tadi jiran aku eksiden. Tapi semua tak tau mana rumah dia. Rupanya selang satu belah kanan rumah aku. Baru aku tau siapa penghuni rumah tu.

No comments: